سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انجمن محرمانه

انتقاد از سخنرانی نتانیاهو، به سیاستمداران اسرائیلی نیز رسید

شاید زمانی که جان بونر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از نتانیاهو دعوت کرد ‌برای سخنرانی در کنگره به واشنگتن سفر کند، گمان نمی‌کرد این موضوع به جنجالی‌ترین مسأله در سیاست داخلی و خارجی آمریکا طی چند هفته تبدیل شود. اکنون دامنه این موضوع، از آمریکا نیز فراتر رفته و شمار زیادی از سیاستمداران اسرائیلی نیز مخالفت خود را با سخنرانی نتانیاهو اعلام کرده اند.
به گزارش «تابناک» به نقل از «جروزالم پست»، شماری از سیاستمداران اسرائیلی از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم خواسته اند برنامه خود برای سفر به آمریکا و سخنرانی در کنگره این کشور را لغو کند. استدلال این افراد این است که چنین سخنرانی تأثیر منفی بر روابط آمریکا و رژیم اسرائیل خواهد داشت. 
ایساک هرزوگ، رهبر حزب «اتحادیه صهیونیست» که برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ به آلمان سفر کرده، از جمله این منتقدان است. وی گفته بسیاری از مقامات اروپایی و آمریکایی از اینکه نتانیاهو با اهداف سیاسی تلاش دارد بر موضوع هسته ای ایران تأثیر بگذارد و این موضوع را به چالشی در مقابل رئیس جمهور آمریکا تبدیل کند، خشمگین هستند. 
هرزوگ افزوده: «زمان آن رسیده که نتانیاهو اعلام کند سخنرانی خود را در کنگره لغو می کند. این سخنرانی که نطفه آن با خطا بسته شده و بخشی از مبارزات انتخاباتی نتانیاهو به شمار می رود، امنیت شهروندان اسرائیل و همچنین روابط ویژه ای که اسرائیل با آمریکا دارد را به خطر می اندازد». وی گفته نتانیاهو نباید امنیت اسرائیل را فدای انتخابات کند.
زیپی لیونی، نامزد حزب اتحادیه صهیونیست در انتخابات پارلمانی و وزیر سابق دادگستری، از دیگر افرادی است که از نخست وزیر رژیم اسرائیل انتقاد کرده و با اشاره به تصمیم معاون رئیس جمهور آمریکا برای عدم شرکت در سخنرانی نتانیاهو، گفته غیبت بایدن نشانگر میزان تمایل نتانیاهو برای به دست آوردن منافع شخصی، به جای اندیشیدن درباره مصلحت دولت اسرائیل است. 
شلی یاچیموویچ، نماینده حزب کارگر در کنست (پارلمان رژیم اسرائیل) نیز گفته نتانیاهو با تصمیم برای سخنرانی در کنگره، انگشت خود را در چشم باراک اوباما فرو کرده است. وی گفته: «من از نتانیاهو می خواهم سخنرانی خود را لغو کند... اگر وی نگران است که به خاطر این کار مورد تمسخر قرار بگیرد، من متعهد می شوم در صورتی که وی کار صحیح را انجام دهد، ما در مبارزات انتخاباتی خود چنین واکنشی را علیه او انجام ندهیم». 
زاهاوا گالئون، از دیگر نمایندگان کنست و رهبر حزب «مِرتز» نیز گفته سخنرانی نتانیاهو نه تنها به روابط آمریکا و اسرائیل لطمه می زند، بلکه توانایی رژیم اسرائیل برای تأثیرگذاری بر موضوع هسته ای ایران را نیز کاهش خواهد داد. وی گفته: «نخست وزیر که از صبح تا شب درباره تهدید ایران صحبت می کندف حاضر است جایگاه اسرائیل را فدای مبارزات انتخاباتی خود کند». 
گالئون اظهار داشته در پی تصمیم بایدن برای عدم شرکت در سخنرانی نتانیاهو، وی با تعدادی از مقامات ارشد آمریکایی صحبت کرده و آن ها گفته اند در صورتی که نتانیاهو سخنرانی خود را تا بعد از انتخابات رژیم اسرائیل به تعویق بیندازد، خود آن ها از نامزد پیروز در انتخابات دعوت خواهند کرد با احترام در کنگره حاضر شده و سخنرانی کند؛ بدون اینکه بحران دیپلماتیک و یا بایکوت این سخنرانی پیش بیاید.
یائیر لاپید، رهبر حزب «یش آتید» نیز امروز در جریان یک سخنرانی گفته سفر نتانیاهو به آمریکا، موجب آسیب جدی به روابط استراتژیک با ایالات متحده خواهد شد و این اقدام تنها برای کسب چند رأی بیشتر در انتخابات انجام می شود. 
به هر حال، آن گونه که مشخص است، در پی اعلام تصمیم سناتورهای دموکرات و همچنین معاون رئیس جمهور آمریکا مبنی بر عدم شرکت در سخنرانی نتانیاهو، انتقادات از این تصمیم نتانیاهو در داخل رژیم اسرائیل شدت گرفته و سیاستمداران این رژیم به طور روزافزونی مخالفت خود را با اقدام نتانیاهو اعلام می کنند.