انجمن محرمانه

این گروه پنجاههزار نفری قرار است جایگزین داعش شود؟

انفجاری انتحاری در شمال حلب با پنجاه کشته که سرکردگان گروه تروریستی موسوم به «احرار الشام» از جمله قربانیان آن بودند باعث شد انگشت اتهام به سوی داعش نشانه رود و موجی از تلاش برای حذف رقبا در میان گروه‌های تروریستی در سوریه به راه افتد.

به گزارش «تابناک»، ظاهرا یکی از اعضای گروهی که اخیرا به داعش ملحق شده، پیش از منفجر کردن خود اقدام به پرتاب بمبی حاوی گازهای سمی و مواد شیمیایی داخل سالنی کرده که قرار بود، اعضای ارشد احرار الشام در آنجا نشست خود را برگزار کنند و در حالی‌که در آستانه تنها درب سالن ایستاده بوده تا مانع خروج کسی از آن شود، کمربند انفجاری را که به خود بسته بود، منفجر کرده است.

این حادثه پرده مهمی از درگیری داعش با جبهه‌الاسلامیه است، گروهی که در 22 نوامبر سال گذشته از اجتماع هفت گروه مخالف دولت سوریه تشکیل شد.

پس از اوج‌گیری جنگ داخلی در سوریه که گروه‌های مختلف غیرمذهبی، افراطی‌های مذهبی و کردها را در برابر دولت مرکزی سوریه قرار داد، به تدریج درگیری‌هایی نیز میان این گروه‌های بسیار متنوع و پراکنده صورت گرفت. در روزهایی که جبهه‌النصره و ارتش آزاد اصلی‌ترین نیروهای مسلح مخالفین بودند، داعش به تدریج در حال گسترش توان و نفوذ خود بود و این روند به تدریج اوضاع را به جایی رساند که امریکا، عربستان و متحدان منطقه‌ای انها به دنبال ایجاد گروهی رفتند که بهتر منافع آنها را تامین کند.

22 نوامبر 2013، هفت گروه مخالف دولت سوریه، یعنی سه گروه افراطی دینی یعنی گروه سلفی احرارالشام، گروه لوا الحق مستقر در حمص و گروه انصار الشام به همراه سه گروه غیرمذهبی یعنی گردان‌های التوحید اصلی‌ترین نیروی مخالف در حلب، گروه صقورالشام مستقر در ادلب و گروه جیش الاسلام مستقر در اطراف دمشق و و گروهی کرد با نام جبهه اسلامی کردی به هم پیوستند تا گروهی به نام جبهه اسلامی یا الجبهة الإسلامیة را تشکیل دهند. در اوایل سال جاری میلادی تخمین‌ها حاکی از این بود که جبهه اسلامی حدود 40 تا شصت هزار نفر نیرو در اختیار دارد.

 

اعلام تشکیل جبهه اسلامی در نوامبر گذشته
اعلام تشکیل جبهه اسلامی در نوامبر گذشته


 

بزرگترین گروه در این میان، جیش‌الاسلام به رهبری زهران علوش از اهالی دوما در نزدیکی دمشق است که 25 هزار نیرو در اختیار دارد و طرف اصلی درگیری‌ها با ارتش سوریه در نزدیکی دمشق است. علوش که فارغ‌التحصیل دانشگاه مدینه هم هست سالها در عربستان نزد شیوخ بزرگ سلفی درس آموخته است.

در ابتدای شکل‌گیری جبهه اسلامی، سران این گروه اصرار داشتند خود را براداران دینی داعشی‌ها بنامند. ابوراتب الحمصی دبیرکل این جبهه به داعش نامه نوشت که « "ما برادران شماییم و نه دشمن شما و امت اسلام در حال عبور از یک مرحله سخت است که در نهایت به بروز یک قدرت اسلامی منتهی خواهد شد که حق را یاری کند و پرچم دین را برافرازد . پس با ما با حکمت رفتار کنید که فرصت کم است و کار بسیار».

آمریکایی‌ها در حالی که داعش و جبهه‌التصره را گروه‌هایی تروریستی می‌دانند، به جبهه اسلامی برای جلو بردن برنامه‌های خود در سوریه امید بسته‌اند و این در حالی است که برخی از گروه‌های تشکیل‌دهنده آن از جمله احرارالشام رابطه تنگاتنگی با القاعده دارند.

روابط گرم این گروه بزرگ با آمریکا و عربستان ادامه یافت تا این که داعش به عراق وارد شد و شهرهای مهمی را به تصرف در آورد و خبر جنایت‌های آن جهان را تکان داد. به این ترتیب ظاهرا قرار است داعش در مسیر شکست و نابودی قرار گیرد و گروهی دیگر جایگزین آن برای پیشبرد برنامه‌های عربستان و آمریکا در سوریه و منطقه شود.

در آستانه تشکیل ائتلاف آمریکا برای حمله به داعش در عراق و سوریه، چند خبر مرتبط با یکدیگر، نمایی از برنامه‌‌های بعدی آمریکا و متحدانش برای منطقه را به نمایش می‌گذارد:

-  ایالات متحده وعده داد حمایت خود از گروه‌های منتخب مخالف دولت سوریه را افزایش خواهد داد.

-  عربستان سعودی اعلام آمادگی کرد تا میزبان برنامه‌های آموزشی این گروه‌ها باشد.

-  داعش با حمله‌ای انتحاری برخی از فرماندهان مهم جبهه اسلامی را کشت

-  جبهه اسلامی، کردهای سوریه و ارتش آزاد گروهی موسوم به آتشفشان فرات را برای نبرد با داعش تشکیل دادند.

در این میان، توجه نشریه دیلی میل به انتشار ویدئویی حرفه‌ای که چند ماه پیش از سوی جبهه اسلامی منتشر شده است، قابل توجه است.