سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انجمن محرمانه

دوربین دید در شب مخصوص تلفن همراه

وسیله‌ای پیشرفته می‌تواند قابلیتی فوق هوشمند برای دید در شب در اختیار کاربران تلفن همراه هوشمند قرار دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ کارشناسان یک گجت ارزان قیمت اما بسیار با قیمت تنها 120 پوند تولید کرده‌اند که در حقیقت نوعی دوربین مخصوص دید در شب است و به گوشی تلفن همراه هوشمند متصل می‌شود و اجازه تصویر برداری از اشیاء و اهداف در شب را به کاربر می‌دهد.

دوربین دید در شب مخصوص تلفن همراه


گفتنی است؛ این دستگاه قابلیت استفاده بر روی گوشی‌های دارای سیستم عامل ios و اندروید را دارد.

دوربین دید در شب مخصوص تلفن همراه


بررسی‌ها نشان می‌دهند؛ این دستگاه از نور مادون قرمز برای نمایش دادن اشیاء و افراد در شب بر روی صفحه نمایش گوشی تلفن همراه هوشمند استفاده می‌کند.

از جمله مزایای این دستگاه، قابل استفاده بودن آن برای عکس و فیلم برداری در صبح و شب است.

این دستگاه به ویژه می‌تواند به عنوان یک ابزار سودمند برای ماهیگران، شکارچیان، محیط بانان و طرفداران محیط زیست مورد استفاده قرار گیرد.


ساخت نخستین ربات متحرک چهارپای حامل در کشور توسط محققان دانشگاهی

 

ربات متحرک چهارپای حامل برای نخستین بار در کشور توسط محققان گروه مهندسی کنترل دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تربیت مدرس طراحی و ساخته شد.

 

 

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، در این پروژه تحقیقاتی یک ربات چهارپا با امکانات پیشرفته با حمایت مالی طرح های صنایع نوین طراحی و ساخته شد که دارای 12 درجه آزادی است و به صورت بی سیم از طریق کاربر قابل کنترل است.

 

بر روی این ربات یک کامپیوتر تک‌بردی قرار گرفته است که تنها برنامه کنترلی و مسیریاب حرکتی را اجرا می‌کند. علاوه بر این فرمان‌های لازم را از طریق بی‌سیم دریافت کرده و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

 

برنامه مسیریابی این ربات که بالغ بر 1000 خط برنامه است به صورت کامپایل شده و با سرعت بسیار بالا بر روی SBC اجراء می‌شود.

 

همچنین یک برنامه کنترلی طراحی و اجرا شده است تا برای مواجهه با تأخیرهای احتمالی برنامه مسیریابی، یک صف از اطلاعات مسیریابی ایجاد و به صورت بی درنگ بین نقاط فرمان برنامه مسیریاب درون‌یابی شود.

 

 

این برنامه فرمان‌های لازم را به راه‌اندازها اعمال کرده و بدین وسیله حرکت پاها را با هم همزمان می‌کند.

 

دکتر وحید جوهری مجد، دانشیار دانشکده مهندسی برق دانشگاه و مجری این پروژه درباره این ربات اظهار کرد: بر روی این ربات سه دوربین نصب شده است که ربات را قادر می‌کند علاوه بر اطراف خود، زیر پاهای خود را ببیند. این دوربین‌ها این امکان را فراهم می‌آورند تا ربات بتواند بدون حضور کاربر در کنار آن، از دور کنترل شود. از این رو این ربات برای موقعیت‌های خطرناک زیست محیطی، حوادث طبیعی و یا امنیتی در آینده کاربرد دارد.

 

وی در ادامه افزود: با توجه به داشتن تصویر زیر پای ربات امکان تعریف پروژه‌های هوشمند سازی ربات در آینده برای عبور از مسیرهای ناهموار نیز وجود خواهد داشت. با پردازش تصاویر نیز می‌توان اجازه حرکت خودگردان به ربات داد که راه خود را در یک محیط ناشناخته پیدا کند.

 

به گفته این محقق،‌ ربات طراحی شده در آزمونهای حرکتی اولیه نتایج قابل قبولی را ارائه داده است و هدف این پروژه را که ایجاد دانش فنی در طراحی و ساخت یک ربات چهار پا با 12 درجه آزادی بوده، تأمین کرده است.

 

انتهای پیام

 

 

نخستین ربات متحرک چهارپای حامل در کشور

 

 

 

نخستین ربات متحرک چهارپای حامل در کشور

 


پدر اینترنت به ایران می‎آید

وینتون سرف‌ که از او به عنوان پدر اینترنت یاد می‎شود، برای حضور در اجلاس بین المللی فناوری پارسی زبانان ( Persian ICT Week ) در شهریور ماه به ایران می‎آید. به گزارش ایرنا از سازمان نظام صنفی رایانه ای، در نخستین هفته فناوری پارسی زبانان ( Persian ICT Week ) اجلاسی دو روزه با همین نام و با موضوع کلی "اینترنت، پیشران توسعه اقتصادی” برپا می‎شود. این اجلاس روزهای هشتم و نهم شهریور ماه (30 و 31 اوت 2014) در محل سالن اجلاس سران تهران با حضور نمایندگان و وزرای کشورهای منطقه و مقامات دولتی و خصوصی برگزار می‎شود. این همایش با همکاری سازمان نظام صنفی رایانه‎ای کشور و اتحادیه فناوری اطلاعات و ارتباطات عرب (اجمع) برگزار می شود. علاوه براین ‌«فادی شهاده» (FadiChehade) مدیرعامل شرکت اینترنتی (آیکان) در این همایش سخنرانی خواهد کرد. قرار است در هفته فناوری پارسی زبانان نخستین اجلاس مجمع راهبری اینترنت پارسی زبانان و نخستین برنامه چالش فناورانه (Innovation Challenge) برپا شود. چالش فناورانه، رقابتی است که در آن صاحبان ایده‌های جذاب در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات، به ارایه ایده خود می‌پردازند و در نهایت، به انتخاب و هزینه برگزارکنندگان، ایده‌های برتر، حمایت مالی می شوند. بر اساس این گزارش نمایشگاه تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز در هفته فناوری پارسی زبانان در محل سالن اجلاس سران برپا می‎شود.


جدیدترین آمار اتصالات اینترنت در ایران

جدیدترین آمارها از استفاده کاربران ایرانی از اینترنت نشان می دهد که ضریب نفوذ اینترنت در ایران به 49.13 درصد رسیده و اتصال به شبکه اینترنت از طریق تکنولوژی ADSL بیشترین سهم را در میان سایر اتصالات به خود اختصاص داده است؛ در همین حال استان مازندران بیشترین کاربران اینترنت در ایران را در اختیار دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، براساس آمارهایی که در سامانه مدیریت ضریب نفوذ اینترنت کشور آمده است ایران با 75 میلیون و 149 هزار و 669 نفر جمعیت دارای 36 میلیون و 918 هزار و 795 کاربر اینترنت و 21 میلیون و 198 هزار و 945 مشترک است که با این وجود ضریب نفوذ اینترنت در ایران تا پایان سال 92 حدود 49.13 درصد برآورد می شود.

بیشترین کاربران اینترنت در مازندران

براساس بررسی های به عمل آمده استان مازندران با ضریب نفوذ 86.77 درصد بیشترین کاربران اینترنت در ایران را از آن خود کرده است و پس از این استان، تهران با ضریب نفوذ 68.04 ، اصفهان با ضریب نفوذ 59.32 ، خوزستان با ضریب نفوذ 56.28 و سمنان با ضریب نفوذ 53.8 در رده های بعدی قرار دارند.

تعداد کاربران اینترنت مازندران 2 میلیون و 667 هزار و 204 نفر و تعداد مشترکان اینترنت در این استان 1 میلیون و 146 هزار و 15 اعلام شده و جمعیت این استان 3 میلیون و 73 هزار و 943 نفر است. در همین حال تهران با 12 میلیون و 183 هزار و 391 نفر جمعیت دارای 8 میلیون و 289 هزار و 685 کاربر و 5 میلیون و 604 هزار و 233 مشترک اینترنت است.

در این رده بندی اصفهان با 4 میلیون و 879 هزار و 312 نفر جمعیت، 2 میلیون و 894 هزار و 516 نفر کاربر اینترنت و یک میلیون و 462 هزار و 524 مشترک دارد.

خوزستان نیز با 4 میلیون و 531 هزار و 720 نفر جمعیت دارای 2 میلیون و 550 هزار و 241 نفر کاربر و 1 میلیون و 263 هزار و 561 مشترک اینترنت است.

همچنین استان سمنان نیز به عنوان پنجمین استان دارای کاربر اینترنت در ایران با جمعیت 631 هزار و 218 نفر، دارای 339 هزار و 611 کاربر و 198 هزار و 592 مشترک اینترنت است.

ADSL محبوبترین سرویس اینترنتی در میان ایرانیها

به گزارش مهر، تا پایان سال 92 شمار کاربران اینترنت ADSL در ایران به 11 میلیون و 991 هزار و 233 نفر رسید و این فناوری توانسته بیشترین کاربران اینترنت در ایران را از به خود جلب کند؛ هم اکنون ضریب نفوذ فناوری ADSL در ایران 15.96 درصد برآورد می شود و 4 میلیون و 796 هزار و 493 مشترک نیز دارد.

پس از فناوری ADSL ، اینترنت دایل آپ بیشترین میزان اتصالات به اینترنت را در ایران در اختیار دارد؛ به نحوی که 9.23 درصد کاربران اینترنت در ایران با اینترنت دایل آپ به شبکه جهانی متصل می شوند و تعداد کاربران این فناوری نیز 6 میلیون و 934 هزار و 760 نفر و تعداد مشترکان 3 میلیون و 467 هزار و 380 نفر برآورد می شوند.

شمار کاربران فناوری وایمکس در ایران نیز به 2 میلیون و 679 هزار و 550 نفر رسیده و سامانه مدیریت ضریب نفوذ اینترنت کشور، ضریب نفوذ این فناوری را 3.57 درصد با یک میلیون و 71 هزار و 820 اشتراک اعلام کرده است.

هم اکنون 9 میلیون و 207 هزار و 252 ایرانی نیز از طریق موبایل به اینترنت وصل می شوند و ضریب نفوذ اینترنت موبایل در ایران 12.25 درصد اعلام شده است؛ این درحالی است که تا پیش از این و در سال 91، اتصال کاربران با موبایل به اینترنت، بیشترین نوع اتصال ایرانیها محسوب می شد که این رتبه هم اکنون در اختیار اینترنت ADSL قرار گرفته است.

در همین حال 6 میلیون و 106 هزار نفر از طریق فیبر به اینترنت متصل می شوند و ضریب نفوذ این فناوری با 2 میلیون و 656 هزار مشترک در ایران 8.13 درصد برآورد شده است.

بیشترین خطوط وایمکس در اختیار خوزستانی ها

استان مازندران بیشترین کاربران اینترنت ADSL را در خود جای داده است و ضریب نفوذ این فناوری در این استان، 51 درصد تخمین زده شده است. در همین حال استانهای اردبیل، اصفهان، سمنان و گلستان نیز در رتبه های برتر استانهای دارای بیشترین اتصال ADSL قرار دارند.

اینترنت دایل آپ نیز در استان اصفهان با 13 درصد ضریب نفوذ، بیشترین مشتری را دارد و پس از اصفهان، استانهای البرز، تهران، یزد و مازندران بیشتر از سایر استانها از اینترنت دایل آپ برای اتصال به اینترنت استفاده می کنند.

بیشترین خطوط وایمکس مربوط به استان خوزستان با ضریب نفوذ 10.39 درصد است و پس از آن تهران، هرمزگان، اصفهان و کردستان در رده های بعدی جدول وایمکس قرار دارند.

در بخش اینترنت موبایل نیز، کاربران تهرانی با 20.89 درصد ضریب نفوذ، بیشترین حجم اتصال را به خود اختصاص داده اند و پس از این استان، کاربران اینترنت در البرز، مازندران، خوزستان و بوشهر بیشتر از موبایل خود برای اتصال به اینترنت استفاده می کنند.

استان بوشهر با ضریب نفوذ 9.2 درصد بیشترین اتصال اینترنت فیبر را در اختیار دارد و پس از آن ایلام، فارس، خوزستان و کهکیلویه و بویراحمد در رده های بعدی اتصال به فیبر قرار دارند.

خراسان شمالی محروم ترین استان اینترنتی

به گزارش مهر، براساس نقشه سامانه مدیریت ضریب نفوذ اینترنت کشور، استان خراسان شمالی محروم ترین استان از نظر دسترسی به اینترنت محسوب می شود به نحوی که این استان با 867 هزار و 727 نفر جمعیت دارای ضریب نفوذ 27.55 درصدی اینترنت است و 239 هزار و 101 کاربر و 149 هزار و 468 اشتراک اینترنتی دارد.

آمارهای ارائه شده از سوی سامانه مدیریت ضریب نفوذ اینترنت کشور، تا پایان سال 92 را شامل می شود و این سامانه اعلام کرده که در حال ثبت و تکمیل این آمار است.

این درحالی است که پیش از این و در سال 91 و شش ماهه نخست سال 92، اینترنت در 4 استان اصفهان، مازندران، تهران و قم بیشترین کاربر را داشت؛ همچنین سهم اتصال به اینترنت از طریق GPRS در کل کشور بیش از سایر اتصالات بود.


حفرهای عظیم بر سطح خورشید

ناسا فیلم ویدئویی جدیدی را منتشر کرده است که در آن حفره‌ای عظیم بر سطح خورشید قابل مشاهده است.

به گزارش ایسنا، این حفره عظیم به شکل یک مربع با چرخش خورشید به وضوح قابل مشاهده است؛ ناسا این فیلم ویدئویی را در روزهای پنجم تا هفتم مه (15 تا 17 اردیبهشت) تهیه کرده است.

به گفته محققان ناسا، یک دلیل ساده برای این اثر وجود دارد که به نام حفره تاجی (coronal hole) شناخته می‌شود؛ حفره تاجی اغلب به شکل مربع دیده شده و محلی است که بادهای پرسرعت خورشیدی را به فضا می‌فرستد.


ایجاد حفره‌ عظیم تاجی در بخش جنوب خورشید


حفره تاجی در طیف نوری ماوراء بنفش شدید، تیره دیده می‌شود، چراکه ماده کمتری در این طول موج منتشر می‌شود.

در این فیلم ویدئویی همچنین الگوی نور سوسو زننده‌ای درون حفره تاجی قابل مشاهده است که در اثر رشته‌های پلاسما ایجاد شده‌اند.

حفره‌ای عظیم بر سطح خورشید
جزئیات بسیار دقیق از لکه‌های خورشیدی فوران 24 مارس توسط رصدخانه زمینی 

حفره تاجی در جنوبی‌ترین بخش خورشید واقع شده است و به همین علت شانس رسیدن طوفان‌های خورشیدی به زمین بسیار کم است.

ناسا اوایل سال جاری میلادی بهترین تصویر را از یک فوران عظیم خورشیدی در کلاس X تهیه کرد؛ در این تصویر، فوران مواد تا ارتفاع 1046 کیلومتر بالاتر از سطح خورشید دیده می‌شود.

فوران خورشیدی 24 مارس 2014 با استفاده از 4 تلسکوپ فضایی شامل طیف‌نگار تصویربرداری منطقه رابط (IRIS)،‌ رصدخانه دینامیک خورشیدی (SDO) و تلسکوپ تصویربرداری طیف‌سنج انرژی خورشید (Rhessi) متعلق به ناسا و تلسکوپ Hindo آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن و رصدخانه زمینی Dunn Solar در نیومکزیکو رصد شد.


تصویر بی‌نظیر تلسکوپ IRIS از فوران خورشیدی 24 مارس 2014

وقتی فضاپیمای روسی ترمز می‎کند!

فضاپیمای روسی سایوز در حال حاضر تنها ابزار انتقال فضانوردان بین زمین و ایستگاه فضایی بین‎المللی است. این فضاپیما بر اساس آمار ایمن‎ترین سفینه تاریخ لقب گرفته است.

به گزارش خبرآنلاین، تصویری که ملاحظه می‎کنید، مربوط به بازگشت کوئیچی واکاتا، میخائیل تیورین و ریک ماستراچیو، ساکنان قبلی ایستگاه فضانوردی بین‏‌المللی است که پس از 5 ماه اقامت در مدار زمین، روز 14 می / 24 اردیبهشت در قزاقستان فرود آمدند.

وقتی فضاپیمای روسی ترمز می‎کند!

در این تصویر، آخرین مانور سایوز را پیش از برخورد با سطح زمین می‎بینید، جایی‎که موتورهای ترمزی سایوز در آخرین لحظات فرود و در ارتفاع 3 متری از سطح زمین روشن می‏‎شوند تا با کاستن از سرعت فضاپیما، شرایط برخوردی کنترل‏‌‎شده و قابل تحمل برای فضانوردان ایجاد کنند. 

تصویر زیر نیز که لحظاتی پس از فرود گرفته شده، دود ناشی از موتورهای ترمزی و گردوخاک ناشی از برخورد را نشان می‎دهد.