سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انجمن محرمانه

با اقتدار در خلیج عدن میمانیم/اجازه بازرسی به کسی نمیدهیم

فرمانده نیروی دریایی ارتش، با بیان اینکه نیروی دریایی با اقتدار در خلیج عدن به گشت‌زنی ادامه خواهد داد، گفت: به کسی اجازه نمی‌دهیم که بی دلیل کشتی‌های ما را بازرسی کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، امیر دریادار حبیب الله سیاری امروز در برنامه «من طهران» شبکه خبری العالم گفت: محور گشت ناوهای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، مطابق قوانین و مقررات بین المللی و برای برقراری امنیت کشتی‌هاست.

وی درباره تعداد ناوها و کشتی ها در هر ناوگروه اظهار داشت: ناوگروه ما معمولاً دو فروند ناو است؛ البته بیشتر از این و گاهی، سه تا چهار فروند هم بوده است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش همچنین اعلام کرد که سی و چهارمین ناوگروه اعزام شده به خلیج عدن، «البرز» نام دارد.

تکذیب ادعای ارسال سلاح به یمن/ خلیج عدن را ترک نمی‌کنیم و با اقتدار در منطقه هستیم

دریادار سیاری در پاسخ به این سؤال که آمریکا و عربستان ادعا می کنند ناوگروه ایران برای ارسال سلاح برای انصارالله اعزام شده است، اظهار داشت: وقتی که من مأموریت ناوگروه را اعلام و منطقه حضور آن را معلوم کردم و کاری را که اکنون در حال انجام است مشخص کردم، اینها جوابی قاطع به همه آن‌هایی است که این حرف ها را می زنند.

وی در ادامه گفت: این چنین نیست و (مأموریت این ناوگروه) کاملا مشخص است؛ یعنی چیزی نیست که قابل رصد کردن نباشد، اما اینکه بخواهیم به خاطر حرف‌هایی که این ها می‌زنند، منطقه را ترک کنیم و امنیت کشتی تجاریمان را از دست بدهیم، اینطور نخواهد بود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش اظهار داشت: ما در منطقه حضور داریم و امنیت کشتی هایمان را برقرار می‌کنیم؛ چون به هر صورت مسیر عبور و مرور کشتی‌های ما است. ما نمی‌توانیم مسیر عبور و مرور کشتی هایمان را فراموش کنیم و کنار بیاییم تا آسیب‌پذیری‌مان بالا برود.

دریادار سیاری گفت: ما با اقتدار در منطقه هستیم و گشتمان را انجام می‌دهیم؛ در موضع برقراری امنیت، نه تنها برای جمهوری اسلامی ایران فعالیت کرده‌ایم، بلکه به دیگر کشورهای جهان هم کمک کردیم.

هیچگونه پیام یا هشداری از آمریکایی‌ها یا سعودی‌ها دریافت نکرده‌ایم

فرمانده نیروی دریایی ارتش در پاسخ به این سؤال که آیا نیروی دریایی ایران هشداری از آمریکا درباره نزدیک شدن به سواحل یمن دریافت کرده است، تصریح کرد: خیر؛ ما به عنوان مسئولان نیروی دریایی، از سلسله مراتبمان دستور و پیام می‌گیریم، از جای دیگر دستور نمی‌گیریم. ما کار خودمان را انجام می دهیم.

دریادار سیاری درباره اینکه آیا بین ایران و شناورهای دریایی آمریکایی و سعودی هیچ تماسی رد و بدل شده است، با بیان اینکه هیچ گونه تماس و برخوردی وجود نداشت و دلیلی هم ندارد، خاطرنشان کرد: البته نوعی تماس در دریا وجود دارد؛ هر کشتی که از کنار یک کشتی دیگر می‌گذرد، با هم ارتباط برقرار می‌کنند و مبدا و مقصد و ملیت یکدیگر را می‌پرسند؛ چنین ارتباطی میان همه کشتی ها در همه عرصه های دنیا وجود دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به اعزام ناو هواپیمابر «روزولت» آمریکا به منطقه نزدیک باب‌المندب، موقعیت این ناو در مقایسه با موقعیت ناو ما چگونه است و آیا به ناوهای ما نزدیک است و می توان آن را با چشم غیرمسلح دید، اظهار داشت: دریا بسیار گسترده است؛ مگر ما با چشم غیرمسلح تا کجا را می توانیم ببینیم ؟ ده کیلومتر، بیست کیلومتر ؟ در دریای به این گستردگی و با حضور تعداد بسیار زیادی ناو در دریا، همه حضور دارند.

دریادار سیاری تأکید کرد: غیر از ما خیلی از کشورهای جهان هستند که در خلیج عدن برای برقراری امنیت حضور دارند.

اجازه بازرسی را به هیچ کسی نمی دهیم

فرمانده نیروی دریایی ارتش درباره ادعای عربستان مبنی بر اینکه بر اساس قطعنامه شورای امنیت حق بازرسی کشتی های ایران را دارد، گفت: این طور نیست؛ حضور ما در آب های آزاد دنیا بر اساس قوانین و مقررات بین المللی است.

دریادار سیاری تأکید کرد: ما ماموریت برقراری امنیت در خلیج عدن را داریم و بی دلیل هم به هیچ کس اجازه نمی دهیم که از ما بازرسی کند، چون همه چیز مطابق قانون انجام می شود و این چنین نیست که کسی از کشتی نظامی ما بازدید کند.

دریادار سیاری ادامه داد: البته آنها حتی اجازه گفتن چنین حرف هایی هم ندارند.

وی افزود: آن ها گفته‌اند سواحل یمن؛ آیا سواحل یمن در کنار آب های آزاد دنیاست؟ مگر می توانند در آب های آزاد دنیا چنین کاری کنند؟ این طور نیست.

حضور ایران در خلیج عدن ربطی به حمله عربستان به یمن ندارد

دریادار سیاری در پاسخ به سوالی درباره اعزام تعدادی از کشتی‌های جنگی ایران به شمال دریای عرب و خلیج عدن همزمان با تجاوز نظامی عربستان به یمن و ادعای طرف مقابل که هدف از اعزام این کشتی‌ها همان بحث‌های مربوط به یمن می باشد، تصریح کرد: این برداشت که جمهوری اسلامی ایران همزمان با حمله عربستان به یمن ناوگان خود را به سمت خلیج عدن اعزام کرده است، درست نیست. فکر کنم از سال 86 تاکنون در منطقه شمال اقیانوس هند، خلیج عدن و تنگه باب المندب و دریای سرخ حضور داریم و علت حضور ما هم در این منطقه وسیع و گسترده بنا بر اهمیت این منطقه است.

اهمیت باب المندب و خلیج عدن

وی افزود: می دانید که شمال اقیانوس هند و خلیج عدن و باب المندب یکی از بزرگترین راههای آبی دنیا است که بیش از یک سوم تجارت جهانی دراین منطقه انجام می شود؛ یعنی عبور و مرور تمام کالاهای آسیای جنوب شرقی به سمت خلیج عدن، باب المندب، دریای سرخ، کانال سوئز، مدیترانه و اروپا و از جبل الطارق به سمت قاره آمریکا. این مسیر عبور کالا است. بنابراین این مسیر اصلی عبور و مرور کالا به اهمیت این منطقه می افزاید.

دریادار سیاری گفت: از سال 86 بحث تروریسم دریایی و دزدی دریایی در این منطقه بوجود آمده و این امر در بعد اقتصادی ضربات زیادی به بدنه اقتصاد جهان وارد کرده است.

دریادار سیاری با اشاره به درخواست سازمان جهانی دریانوردی از کشورها برای تأمین امنیت خلیج عدن تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از اولین کشورهایی بود که به این خواسته جهانی سازمان دریانوردی پاسخ مثبت داد، زیرا توانمندی حضور در آن منطقه را داشت؛ بنابر این ناوگروه خود را به منطقه خلیج عدن و باب المندب و قسمتی از دریای سرخ اعزام کرد که در مبارزه با دزدی دریایی فعال باشد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: بنابراین ما از آن تاریخ که حضورمان در آن منطقه را به خاطر مبارزه با تروریسم دریایی آغاز کردیم تا امروز در آنجا حضور مستمر داریم و تا امروز 34 ناوگروه اعزام کرده ایم. ما حتی چهار فقره تقدیرنامه از سازمان جهانی دریانوردی به خاطر حضور مداوم در خلیج عدن و مبارزه شدید با بحث دزدی دریایی، دریافت کرده ایم.

تأمین امنیت 2700 نفتکش و کشتی تجاری و 200 مورد درگیری با دزدان دریایی

وی خاطرنشان کرد: نتیجه حضور مستمر ما در آن منطقه مهم جهان این بوده است که ما تا امروز توانسته ایم بیش از 2700 فروند کشتی نفت کش یا تجاری مربوط به جمهوری اسلامی ایران را از این منطقه در مقابل دزدان دریایی به سلامت عبور دهیم. همچنین نزدیک به 200 مورد با دزدان دریایی درگیری شدید داشته ایم و سه گروه از آنها هم دستگیر و به مقامات قضایی تحویل شدند.

25 مورد کمک به کشتی های کشورهای دیگر دربرابر دزدان دریایی

دریادار سیاری گفت: علاوه بر این، نزدیک به 25 مورد نیز به کشتی های دیگر کشورهای دنیا کمک کرده ایم.

دریادار سیاری افزود: بارزترین نمونه، کشتی متعلق به چین بود که ما این کشتی را از دست دزدان دریائی آزاد کردیم و دزدان دریایی همچنین یک کشتی تجاری ما را خارج باب المندب و زیر مدار 10 درجه ربودند و ما توانستیم پس از یک درگیری 48 ساعته کشتی را آزاد کنیم و برگردانیم.

ناوگروه «البرز» با هدف تأمین امنیت خطوط مواصلاتی در خلیج عدن حضور دارد

دریادار سیاری تأکید کرد: استمرار حضور ما در منطقه نتایج خوبی داشته است که موارد فوق نمونه ای از آن است.

دریادار سیاری اظهار داشت: علاوه بر جمهوری اسلامی ایران، خیلی از کشورهای دنیا که کشتی های آنها در منطقه در حال عبور هستند، در آنجا حضور دارند و با کمک همدیگر امنیت منطقه را  برقرار می کنند.

وی افزود: شاید 10 یا 15 یا 20 ناو کشورهای دنیا در منطقه در حال گشت هستند و به تأمین امنیت منطقه می پردازند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: اکنون سی و چهارمین ناوگروه ما برای تأمین امنیت خطوط مواصلاتی در منطقه حضور یافته است، و گشتهایش را طبق قوانین و مقررات جهانی انجام می دهد. حضور در دریاهای آزاد برای تأمین امنیت مطابق قوانین و مقررات جهانی است.

دریادار سیاری درپاسخ به این سؤال که آیا امکان دارد ایران برای تأمین امنیت منطقه باب المندب و خلیج عدن ناوهای دیگری را به آن منطقه اعزام کند، افزود: بله این ناوگروه که بازگردد، ناوگروه بعدی به جای آن مستقر خواهد شد؛ و ما در شمال اقیانوس هند و آبهای آزاد دنیا برای برقراری امنیت در منطقه گشت می‌زنیم.

آمادگی رزمی صد درصدی ناوگروه ایرانی

وی افزود: کشتی‌های ما برای برقراری امنیت در آن منطقه در حال عبور هستند، و ما باید به برقراری امنیت آنجا کمک کنیم؛ ما این کار را ظرف چند سال گذشته انجام داده‌ایم و محل عبور و مسیر ما مشخص است، و برای تأمین امنیت منطقه لازم نیست که کسی به ما تذکر بدهد.

دریادار سیاری درباره آمادگی ناوهای جمهوری اسلامی ایران گفت: قطعا ناوهای نظامی وقتی از بندر خود جدا می شوند و برای انجام مأموریت عزیمت می کنند، در آمادگی صد درصد هستند و این ویژگی همه ناوهای نظامی است. یعنی همه چیز باید در ناو در آمادگی صد درصد باشد.

وی افزود: بنابراین ناوگروه های ما از جمله ناوها در بندر و حین گشت در دیگر مناطق آمادگی صد درصد دارند و در بعد نیروی انسانی و هم تجهیزات و سایر امکانات که به آمادگی رزمی کمک می کنند، دربالاترین سطح آمادگی اعزام می شوند.

دریادار سیاری در خصوص اوضاع کنونی خلیج عدن، باب المندب و تنگه هرمز گفت: آبهای آزاد دنیا عرصه بین المللی است. تنگه هرمز هم مانند باب المندب یکی از مهمترین آبراه های جهان است، و حدودا روزانه 18 میلیون بشکه نفت از تنگه هرمز عبور می کند و بسیاری از کشورهای دنیا نیاز به این انرژی دارند؛ بنابراین خطوط تجاری آنها در آنجا کاملا برقرار است و امنیت در منطقه برای آنان بسیار حائز اهمیت است.

به هیچ وجه اجازه نا امنی در منطقه را نمی‌دهیم

وی افزود: همانطور که همیشه اعلام کرده ایم، تنگه هرمز، و شمال اقیانوس هند در محدوده دریای عمان به عنوان مناطقی که در آنجا حضور داریم، امنیت آنها را برقرار کرده‌ایم و همچنان برقرار می کنیم و به هیچ وجه اجازه نمی دهیم که ناامنی به وجود بیاید و بلکه با هرگونه عامل به وجود آورنده ناامنی مبارزه می‌کنیم.

دریادار سیاری اظهار داشت: ما همواره در همه رزمایشها اعلام کرده ایم که در برقراری امنیت تنگه هرمز که یکی از مهمترین آبراه های جهان است، جدیت تمام به خرج می دهیم و امنیت آن را تا کنون حفظ کرده‌ایم و حفظ هم خواهیم کرد و اجازه نمی دهیم که ناامنی در آنجا به وجود بیاید.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: اما در منطقه شمال اقیانوس هند که منطقه وسیعی است، امکان به وجود آمدن ناامنی و تروریسم دریایی وجود دارد، بالاخره همه کشورهای همسایه در شمال اقیانوس هند باید با توجه به وزن ژئوپولوتیکی خود، در دریا حضور داشته باشند و با کمک همدیگر امنیت را برقرار کنند. همین موضوع در ارتباط با خلیج عدن نیز وجود دارد به دلیل آنکه یکی از آبراه های مهم جهان است و تجارت جهانی در آنجا جریان دارد؛ آنجا هم امنیت باید برقرار باشد.

وی ادامه داد: اگر کشورهای ساحلی منطقه خلیج عدن نمی توانند امنیت آنجا را برقرار کنند، مانند کشورهای یمن، جیبوتی، سومالی و اریتره که نیروی دریایی قوی ندارند، با توجه به اینکه این منطقه یک منطقه بین المللی است کشورهای دیگر که توانمندی دارند بنا به درخواست سازمان جهانی برای تأمین امنیت در آنجا حضور دارند. 


سرکرده جدید داعش کیست/ از تدریس فیزیک تا ریاست یک گروه تروریستی

سرکرده جدید داعش کیست/ از تدریس فیزیک تا ریاست یک گروه تروریستی

ابوعلاء العفری
رسانه های جهان ابوعلاء العفری را به عنوان سرکرده جدید داعش معرفی کردند که در این گزارش به معرفی وی پرداخته می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رسانه های خارجی، طی روزهای اخیر شایعاتی درباره وضعیت جسمانی ابوبکر البغدادی سرکرده داعش مطرح است و برخی رسانه ها به نقل از منابع محرمانه غربی و عراقی اعلام کرده اند که البغدادی در تاریخ 18 مارس در منطقه «البعاج» در نینوا واقع در شمال عراق زخمی شده است. اما با این حال در مورد مرگ ابوبکر البغدادی اخبار ضد و نقیضی وجود دارد.

رسانه های مختلف جهان شب گذشته از انتخاب سرکرده جدید گروه تروریستی داعش خبر دادند. «عبدالرحمن مصطفی» ملقب به «ابوعلاء العفری» جایگزین «ابوبکر البغدادی» شد.

ابوعلا العفری اصالتا عراقی و متولد منطقه «الحضر» در 80 کیلومتری جنوب موصل است. وی مدتی معلم فیزیک بوده است. العفری در سال 1998 به افغانستان سفر کرد و از سوی «ابومصعب الزرقاوی» سرکرده القاعده به عنوان یکی از فرماندهان این گروه تروریستی منصوب شد.

ابوعلاء العفری سرکرده جدید داعش

پس از هلاکت «ابوعمر البغدادی» و «ابو ایوب المصری» سرکردگان القاعده، «اسامه بن لادن» رهبر القاعده وی را در سال 2010 کاندیدای سرکردگی القاعده در عراق کرد.

العفری پس از پیوستن به گروه تروریستی داعش سمت های متعددی را از آن خود کرد که رئیس شورای مشورتی و معاون خلیفه از جمله آنها محسوب می شود.

گفته می شود اهمیت ابوعلاء العفری برای گروه تروریستی داعش بیشتر از ابوبکر البغدادی است به ویژه اینکه داعش از دسامبر سال گذشته میلادی تاکنون در عراق و سوریه دچار شکست های تاکتیکی شده است، ابوعلاء العفری هم اکنون یکی از چند شخصیت مهم در داعش محسوب می شود اما با این حال گروه تروریستی داعش ابوعلاء العفری را موقتا سرکرده خود معرفی کرده است.

همچنین در مورد ابوعلاء العفری گفته می شود که وی بسیار باهوش است و در برقراری ارتباط بسیار موفق تر از ابوبکر البغدادی است. وی در خطابه متبحر و دارای کاریزمای زیادی است. ابوعلاء العفری در مدیریت نیز از توانایی بالایی برخوردار است.


غنی سازی 60 درصدی مقابله به مثل نیست و جدی خواهد بود

در روزهای گذشته، کنگره آمریکا، بار دیگر اعمال تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران را در دستور کار خود قرار داده است؛ البته رئیس جمهور آمریکا نیز در واکنش به این کار، در سخنرانی سالانه خود اعلام کرد، هر گونه تحریم علیه ایران را وتو خواهد کرد و اجازه نخواهد داد، ایران از طریق کنگره تحریم شود. به گزارش «تابناک»، البته این ماجرا به اینجا ختم نشد و وزارت امور خارجه ایران نیز به این اقدامات واکنش‌هایی نشان داد، به گونه ای که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در میزگردی در نشست سالانه داووس با اشاره به این موضوع گفت: تحریم‌های جدید کنگره آمریکا علیه ایران، باعث از میان رفتن طرح اقدام مشترک می‌شود که سال گذشته در ژنو درباره آن توافق کردیم. رئیس جمهور آمریکا قدرت وتوی آن را دارد، ولی پارلمان ما نیز اقدام متقابل خود را انجام می دهد. وی درباره این اقدام مجلس شورای اسلامی ادامه داد: من نمی‌دانم نمایندگان چکار خواهند کرد! این به عهده نمایندگان مجلس است. آنان به صراحت گفته‌اند، اگر کنگره آمریکا این طرح را تصویب کند، آنان نیز طرحی تصویب می‌کنند که از دولت خواهد خواست در صورت اجرای عملی تحریم‌ها علیه ایران، ما نیز میزان غنی سازی خود را افزایش بدهیم. ظریف در ادامه اظهار داشته است: تحریم‌ها باعث نشدند که دولت ما بر سر میز گفت وگو‌ها بیاید. اگر تحریم‌ها دولت ما را به مذاکره سوق داده بود، اکنون باید میز مذاکره را ترک می‌کردیم. ما می‌خواهیم ماهیت و پویایی روابطمان را تغییر بدهیم و اگر چنین اتفاقی روی بدهد، برای همه بهتر خواهد بود. نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز با حمایت از این گفته‌های وزارت خارجه، بار دیگر طرحی را که مدت‌ها پیش به دلیل توافقات انجام شده در ژنو، مسکوت نگاه داشته بودند، در دستور کار خود قرار دادند و با تکمیل بخش های مختلف آن، درصددند که در صورت تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران، آن را مصوب کرده و به مرحله اجرا درآورند. در همین زمینه، سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی بیان داشت: مجلس از قبل برای غنی سازی اورانیوم تا 60 درصد برنامه داشته و وزیر امور خارجه کشور نیز با توجه به اطلاعی که از قبل در این مورد داشت، اظهارنظر کرده است. آقای ظریف از طرح مجلس کاملاً آگاه بود و تعامل کاملی بین دولت و مجلس در این زمینه وجود دارد. وی در توضیح این طرح گفت: مجلس از قبل طرحی را آماده کرده بود تا در صورت عدم توافق و نرسیدن به یک وجه اشتراک در مذاکرات هسته‌ای، جمهوری اسلامی غنی سازی اتمی را تا 60 درصد برساند و راه خود را ادامه دهد. البته این طرح با توجه به اینکه در توافق ژنو حاصل شد و مذاکرات در حال انجام است، مسکوت ماند. وی ادامه داد: اما با اظهارنظر‌ها و تهدیداتی که اخیرا در کنگره، مبنی بر وضع تحریم‌های جدید علیه ایران صورت گرفته است، نمایندگان به ویژه کمیته هسته‌ای مجلس، اقدام به تهیه طرح جدیدی کرده‌اند که کاملا علمی، دقیق و جامع است و روند غنی سازی را در حد مورد نیاز افزایش می‌دهد. وی درباره سخنان اوباما که گفته بود در صورت تصویب تحریم‌های جدید در کنگره، آن را وتو خواهد کرد، خاطرنشان کرد: آقای اوباما می‌داند در صورت تصویب و اجرای تحریم‌های جدید علیه ایران، سوت پایان مذاکرات و شکست مذاکرات زده خواهد شد. این شکست را آمریکایی‌ها باید بپذیرند، زیرا آن‌ها بودند که بر خلاف توافق ژنو علیه ایران تحریم جدید وضع می‌کنند؛ بنابراین، در این شرایط، اوباما تلاش می‌کند همه قدرت خود را برای جلوگیری از تحریم‌های جدید به کار گیرد. وی در پایان راجع به انگیزه کنگره امریکا از اعمال تحریم‌های جدید گفت: من انگیزه آن‌ها را نمی‌دانم، ولی مجلس ایران تصمیم جدی دارد و این تنها یک مقابله به مثل ساده نیست. اگر آن‌ها بخواهند تحریم جدید تصویب کنند، ما در مجلس این لایحه را تصویب خواهیم کرد.


تلاش4000 ساله برای دستیابیبهسلاحهستهای

وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی با انتقاد از توافق موقت ایران و غرب مدعی شد ایرانی‌ها 4000 سال است منتظر دستیابی به سلاح هسته‌ای هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس، «ایهود باراک» وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی در اواخر سال 2012، مدت کوتاهی قبل از برکناری از وزارت، به دنبال متقاعد کردن سایر همکاران خود در کابینه این رژیم بود که «اگر اسرائیل به زودی علیه ایران اقدام نکند، بعید است بتواند در آینده نزدیک کاری انجام دهد». زمان گذشت و ایران از حمله مصونیت یافت. سیستم دفاعی خود را تقویت کرد و ذخایر اورانیوم خود را افزایش داد.

روزنامه «هاآرتص» در این باره نوشت: همانطور که باراک پیش‌بینی کرده بود، با به وجود آمدن ایران هسته‌ای، جهان، جهان قبلی نخواهد بود، یک رقابت تسلیحاتی در منطقه آغاز می‌شود و در نهایت سلاح‌های هسته‌ای به دست گروه‌های تروریستی می‌افتد و ما با تهدید موجودیتی روبرو می‌شویم.

به نوشته این روزنامه صهیونیستی، یک سال بعد از این پیش‌بینی ترسناک، قدرت‌های جهان به رهبری آمریکا با ایران به توافق موقت رسیدند؛ توافقی که تحریم‌ها را کاهش می‌داد اما از تهران می‌خواست غنی‌سازی اورانیوم خود را به حالت تعلیق در‌آورد. احتمال می‌رود این توافق، به توافق دائم بیانجامد اما ایهود باراک تردید دارد جهان بتواند از طریق مذاکره مانع فعالیت‌های هسته‌ای ایران شود. او در این باره گفته: «‌کل موضوع اشتباه است. تحت توافق موقت، ایرانی‌ها با احتیاط ، ایده دستیابی به سلاح هسته‌ای را دنبال می‌کنند».

با توجه به بیان این جملات بود که روزنامه «هاآرتص» از باراک سئوال کرد، چرا توافق موقت با ایران اشتباه است چراکه احتمال دارد قدرت‌های جهان بتوانند برنامه هسته ای ایران را بدون توسل به عملیات نظامی متوقف کنند؟ وی در پاسخ به این پرسش مدعی شد: « آنچه باعث شد ایرانی‌ها وارد مذاکره شوند تلفیق فشار از سه منبع بود؛ نخست تحریم‌ها، به ویژه تحریم‌های صادرات نفت و دسترسی به سیستم مالی بین‌المللی، دوم، تهدید به حمله نظامی اسرائیل یا آمریکا و سوم ترس از به وجود آمدن یک نظام ضعیف. از این رو بود که ایرانی‌ها به این نتیجه رسیدند بهتر است حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود و به توافق دست یابد. توافق موقت شرایط را برای مباحث طولانی مدت درباره توافق دائم فراهم کرده است».

وی در ادامه ادعاهای خود افزود، آسیبی که این روش به وجود آورد، این بود که دو فشار اصلی بر ایرانی‌ها یعنی تحریم و ترس از حمله کاهش یافت، در نتیجه، فشار سوم یعنی تضیف نظام ایران نیز کاهش یافت. 

وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی با طرح این ادعا که ایرانی‌ها مایل به توافق دائم نیستند، مدعی شد: «ایرانی‌ها معتقدند دولت آمریکا نیت خود را از یک هدف به هدف دیگر تغییر می‌دهند بدون اینکه آن را اعلام کند. ایرانی‌ها برای دستیابی به فرصت مناسب، به دنبال خرید زمان هستند؛ فرصتی که جهان نتواند برای یکسال با آنها به توافق برسد. سپس آنها خواهند گریخت و ما با یک واقعیت مسلم روبرو خواهیم شد».

ایهود باراک در پاسخ به این سئوال «هاآرتص» که ایرانی‌ها به دنبال چه فرصتی هستند، گفت، آنها منتظر لحظه‌ای هستند که جهان خنثی شود که این اتفاق می‌تواند نتیجه وخامت در اوضاع اوکراین، بحران میان هند و پاکستان یا انتخابات در آمریکا باشد.

وی در ادامه ادعاهای خود افزود: «کره شمالی‌ها و پاکستانی‌ها به سلاح هسته‌ای دست یافتند چراکه صبور بودند. از نگاه تاریخی، ایرانی‌ها 4000 سال است که منتظر بمب هستند یا در عرصه مدرن، 40 سال است که منتظر دستیابی به بمب هستند یعنی از زمان شاه. برای آنها یک نیاز تاریخی اساسی است که جزو باشگاه قدرت‌های بزرگ باشند».

ایهود باراک درباره ظرفیت اسرائیل برای حمله به ایران نیز اظهار داشت: «رقابت میان ظرفیت ما برای صدمه زدن و مصونیتی که ایرانی‌ها به دست آورده‌اند، تصویر خوشبینانه‌ای به وجود نیاورده است. ظرفیت اسرائیل هنوز وجود دارد اما رو به کاهش و در خطر نابودی است».

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ایران در صورت دستیابی به سلاح هسته‌ای، به طور خشونت‌آمیز از آن استفاده خواهد کرد، مدعی شد، ایرانی‌ها تنها در صورتی از تسلیحات هسته‌ای استفاده خواهند کرد که احساس کنند نظام آنها در خطر نابودی قرار گرفته است. باراک ادامه داد: «تلاش هسته‌ای ایران تهدید موجودیتی فوری نیست اما بی بصیری است که بعید بدانیم، در صورت نیاز، در آینده به تهدید موجودیتی تبدیل نمی‌شوند».


منظور نصر الله از «فراتر از الجلیل» چیست؟

دبیرکل حزب الله لبنان در اظهارات اخیر خود با مطرح کردن مسأله "فراتر از الجلیل" معادلات جنگ با رژیم صهیونیستی را به هم ریخت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سید حسن نصرالله، که پیش از این با مطرح کردن آمادگی حزب الله برای آزادی الجلیل، دغدغه ای بزرگ برای فرماندهان نظامی و امنیتی و مراکز پژوهش های رژیم صهیونیستی ایجاد کرده بود، این بار با اعلام معادله "فراتر از الجلیل" معادلات جنگ را به هم ریخت.

بر پایه این گزارش، حزب الله لبنان درباره ماهیت معادله جدید فراتر از الجلیل توضیح داده است که در واکنش به هرگونه تجاوز رژیم صهیونیستی، نه تنها الجلیل را آزاد خواهد کرد، بلکه فراتر از این شهر، تا ده ها کیلومتر، در اراضی اشغالی فلسطین پیشروی خواهد کرد و تحولی راهبردی در عرصه جنگ با رژیم صهیونیستی ایجاد خواهد کرد.

بر این اساس، با نگاهی به نقشه می توان دریافت که حزب الله، در صورت به کارگیری راهبرد حمله، قادر خواهد بود صفد، طبریا، الناصره، نهاریا، عکا و حتی شهرهای الخضیره و نتانیا را در بخش ساحلی آزاد کند. از سوی دیگر، راهبرد "فراتر از الجلیل" به این معنی است که مبارزان حزب الله، تا شمال فلسطین و احتمالا مرزهای کرانه باختری پیشروی خواهند کرد.

به این ترتیب، این بار تنها صحبت از موشک هایی که تا عمق اراضی اشغالی می رسند نیست، بلکه صحبت از انتقال جبهه درگیری به خاک دشمن است و این همان راهبرد نظامی است که رژیم صهیونیستی در جنگ های سابق خود در پیش می گرفت که اگر این اتفاق بیفتد، راهبرد مقاومت از راهبرد دفاع به راهبرد حمله تبدیل خواهد شد و دشمن را ناچار به تغییر تاکتیک های جنگی و مجبور شدن به اتخاذ وضعیت دفاعی وادار خواهد کرد.

در این میان، تاکیدِ مقاومت بر داشتنِ همه انواع سلاح های لازم برای دستیابی به پیروزی های بزرگ در صورت تکرار تجاوز رژیم صهیونیستی، بر شدت ترس و وحشت رژیم صهیونیستی افزوده است، زیرا بن گوریون، سال ها قبل پیش بینی کرده بود که "نخستین شکستِ اسرائیل در هر جنگی، آغازِ فروپاشیِ آن خواهد بود."


205 امضا برای طرحی که در حکم سیلی زدن به آمریکاست!

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، از آماده بودن طرح مجوز به دولت برای غنی‌سازی 60 درصدی در صورت ادامه تحریم‌ها خبر داد و گفت: اگر تحریم‌ها و زیاده‌خواهی‌های آمریکا ادامه یابد، این طرح به هیأت رئیسه مجلس ارایه می‌شود. به گزارش «تابناک»، محمد حسن آصفری‌ از طراحان این طرح‌ در این باره‌ می‌گوید: 205 نماینده مجلس شورای اسلامی، طرح‌ فوریتی‌ امضا کرده‌اند که بنا بر ‌آن، اگر غربی‌ها به ویژه آمریکا، دست از زیاده‌خواهی خود بر‌ندارند و تحریم‌ها را دنبال کند، به دولت اجازه داده می‌شود، غنی‌سازی 60 درصدی را در راستای تأمین سوخت زیر‌دریایی و کارهای‌ صنعتی انجام دهد. وی یادآور شد: امضاهای طرح مجوز به دولت برای غنی‌سازی 60 درصدی، از یک ماه پیش جمع آوری شده که در صورت ادامه زیادی‌خواهی‌های آمریکا، در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار خواهد گرفت. پنجشنبه گذشته، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در سخنانی در دومین روز از نهمین اجلاس سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: برخی نمایندگان، طرحی را دنبال می‌کنند که بر پایه آن، اگر غرب ‌تحریم‌های جدیدی ‌علیه کشورمان انجام دهد، ایران در بحث فن‌آوری هسته‌ای، هر درجه‌‌ از غنی‌‌سازی ‌که بخواهد، دنبال می‌کند. بنا بر این گزارش، این طرح یک ماه پیش در مجلس تهیه شد و در روزهای گذشته، امضا‌کنندگان آن با هشدار به طرف غربی در مذاکرات ایران و 1 +5 اعلام کردند: در صورت وقت‌کشی، مجلس شورای اسلامی طرحی را که هم‌اکنون مسکوت گذاشته شده است، ارایه خواهد کرد که بنا بر آن، دولت ملزم به انجام غنی‌سازی 60 درصدی می‌شود. منصور حقیقت‌پور همچنین در‌باره ‌این موضوع ‌گفته است: ما دست روی دست نخواهیم گذاشت تا عده‌ای در آمریکا منافع ما را از میان ببرند. ما ‌مستقل و بر پایه منافع بالا‌دستی هسته‌ای و منافع ملی خود برنامه‌ریزی می‌کنیم؛ بحث انرژی اتمی، بحثی نیست که بشود به سادگی از کنار آن گذشت. وی ادامه داد: ما می‌توانیم به کمک دانش هسته‌ای، آب را شیرین کنیم؛ یعنی دست‌‌کم در همه‌ استان‌های حاشیه دریای عمان و خلیج فارس، می‌توان با این دانش، مشکل کمبود آب را حل کرد. حال ما باید منتظر بمانیم و ببینیم ‌‌آیا آمریکا‌یی‌ها از ما خوششان می‌آید یا نه؟! حقیقت‌پور همچنین یادآور شد: به نظر من، باید هر چه به نفع ما باشد، تأمین شود. اگر امروز 50 درصد یا 60 درصد لازم است باید تأمین شود و حتی اگر فردا نیز به بیش از این ‌نیاز داشتیم، باید به فکر تأمین آن باشیم. وی در خصوص این طرح گفت: در‌باره اقدام اخیر مجلس هم می‌شود گفت، ‌هم مانور قدرت ارزش دارد و هم خود قدرت؛ این را هم می‌شود مانور قدرت و هم اصل قدرت در نظر گرفت که در هر دو صورت با ارزش است و یک اقدام دو سر برد برای ما می‌شود. وی در پایان خاطرنشان ساخت: گاه در جایی، ورود به آن باز‌دارنده است، مثل پدری که وقتی می‌بیند فرزندش اشتباهی کرده و او را تهدید به زدن می‌کند. شاید واقعا او این کار را نکند، ولی این حرف اثر خود را دارد؛ اما در جایی دیگر اقدام به زدن می‌کند و هر جفت این کار اثرات خود را دارد. وی گفت: حال این را می‌شود هم از منظر مانور قدرت و هم ‌اصل قدرت در نظر گرفت؛ بستگی دارد که طرف مقابل چگونه بر‌داشت کند و یا واکنش بعدی او در برابر این حرکت چه باشد.


عکس / تکتیرانداز زن سوری

شبکه‌های وابسته به ارتش سوریه تصویری از یک تک‌تیرانداز زن گارد ریاست جمهوری سوریه را منتشر کرده‌اند.

 

به گزارش ایسنا، عصرایران در ادامه نوشت: نام این تک‌تیرانداز، سوزان حصری عنوان شده است.

 

 

 

 

انتهای پیام

 

برچسب : سوریه
 

رایزنی ایران و عراق برای لغو روادید

معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با استاندار کربلا در خصوص حضور زائران ایرانی در اربعین حسینی و لغو روادید گفت و گو و تبادل نظر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، «حسن قشقاوی» در دیدار با «عقیل الطریحی» استاندار کربلا در سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در این شهر در زمینه مسائل کنسولی زائران ایرانی در عتبات عالیات و موضوع لغو روادید بین دو طرف و همکاری جهت برگزاری مراسم اربعین گفت و گو کرد.

قشقاوی ضمن ارائه گزارشی در خصوص دیدارهایش با مقامات عراقی اظهار داشت: در دیدار با مسوولان عراقی در خصوص لغو روادید پیشنهاداتی مطرح و اعلام شد که طرف ایرانی آمادگی لغو روادید با عراق را دارد.

وی در ادامه با اشاره به در پیش بودن ایام اربعین حسینی خاطر نشان کرد: پیش بینی می شود در این ایام 750 هزار زائر ایرانی وارد کربلا شوند که امیدواریم استانداری کربلا و رییس شورای استان کربلا مساعدت لازم را انجام دهند.

استاندار کربلا نیز گفت: گروه مشترکی را با مسوولان ایرانی برای ارائه خدمات و بهبود فضا در اربعین و تجهیز امکانات لازم تشکیل داده ایم.

وی افزود: در سفر به تهران با محمدباقر قالیباف شهردار تهران توافقات بسیار خوبی برای همکاری داشتیم و هم اینک هیاتی از شهرداری تهران به سرپرستی عبداللهی معاون شهردار در کربلا مشغول تهیه امکانات برای زوار ایرانی در اربعین هستند.

الطریحی همچنین بر لغو روادید بین طرفین تاکید کرد و اظهار داشت: لغو روادید می تواند تاثیر بسیار زیادی بر افزایش ورود زائران بین دو کشور داشته باشد.

استاندار کربلا همچنین از حمایت همه جانبه رهبری، دولت و مردم ایران تقدیر کرد.


نقشه کرهزمین با واقعیت تفاوت دارد!

شاید پذیرش این مساله کمی دشوار باشد ولی ذهنیتی که ما تاکنون از ابعاد خشکی های کره زمین داشته ایم با واقعیت تفاوت زیادی دارد.
به گزارش مجله مهر، طبق نظریه معروف به گال-پیترز وقتی کره زمین را به نقشه دوبعدی تبدیل می‌کنیم؛ با نقشه های معروف فعلی تفاوت چشمگیری خواهد داشت.
این نظریه با عنوان «استوانهای برابر» نقشه ای جدید را به جهان عرضه کرد. نقشه ای که در آن خیلی از کشورهای کوچک و خیلی از کشورهای دیگر بزرگتر شدند! در این نقشه که با عنوان نقشه طرح گال-پیترز معروف شده است؛ برای اولین بار در 1855 توسط جیمز گال ارائه شد. و سی سال بعد و در سال 1885 در مجله جغرافیایی اسکاتلند منتشر شده است.
با توجه به نقشه های گال پیترز چین چهار برابر بزرگتر از گرینلند است و آفریقا سه برابر آمریکای شمالی است و مکزیک از آلاسکا بزرگتر است. این خطا حاصل شیوه ترسیم نقشه‌ای مشهور به ترسیم مرکاتور است که می‌توان آن را در نقشه‌هایی که از سال 1596 ایجاد شده‌اند و اکنون در گوشه‌و‌کنار جهان بازنشر و مصرف می‌شوند مشاهده کرد.
نقشه معروف به گال-پیترز
در گذشته عواملی همچون خرافات و تخیلات مردم و همچنین قدرت سلطه گران باعث می شد که نقشه های جهان با واقعیت تفاوت فراوانی داشته باشد و  بسیاری بر این باور هستند که این خطا در نقشه های کنونی که کشورهای نیمکره شمالی را بزرگتر نشان می دهد ریشه در چنین عواملی داشته باشد. اما به گفته «جیمز وان» که خود یکی از محققین است، این خطا به واسطه دلایل محاسباتی رخ داده است.
بزرگترین چالش،‌ غیرممکن بودن نمایش دادن چهره کروی زمین بر صفحه‌ای مسطح است،‌ مشکلی که طراحان نقشه‌ را برای قرن‌ها درگیر خود ساخته‌است. در نتیجه شکل نقشه‌هایی که از جهان ترسیم شده از تنوع زیادی برخوردار است، از نقشه‌های قلبی شکل گرفته تا مخروطی شکل، تمامی این انواع با ابداع تکنیکی جدید توسط گراردوس مرکاتور از بین رفتند.
ترسیم مرکاتور تکنیکی است که به واسطه آن در ازای ترسیم شکل درستی از بخش‌های مختلف زمین، ابعاد بخشهای شمالی نادرست و معمولا بزرگتر نمایش داده می‌شود. برای مثال در نقشه‌هایی که به کمک این تکنیک ترسیم شده‌اند، آمریکای شمالی اگر بزرگتر دیده‌نشود،‌به بزرگی آفریقا دیده می‌شود و گرینلند نیز بسیار بزرگ ترسیم می‌شود. اما در واقعیت، آفریقا از هردو این دو منطقه بزرگتر است،‌در حقیقت می‌توان کل آمریکای شمالی،‌هندوستان، آرژانتین، تونس و چند منطقه دیگر را درون آفریقا گنجاند.
براساس نقشه گال-پیترز که در آن از تکنیک ترسیم برابر استفاده شده و نسبت حجم زمین به قاره‌ها در آن رعایت می‌شود، کشورهای اسکاندیناوی لز هندوستان بزرگتر هستند درحالی که در واقعیت هندوستان سه برابر بزرگتر از کل کشورهای اسکاندیناوی در کنار یکدیگر است.
نقشه های معروف فعلی
نکته دیگر درباره نقشه‌ها این است که قرار گرفتن شمال در بالای نقشه تنها قراردادی محض است که اکنون در تمامی جهان پذیرفته شده است. بازبینی نقشه‌هایی که در طول تاریخ ترسیم شده‌اند می‌تواند نقش ذهنیت ترسیم‌کننده‌ها را در ترسیم نقشه‌ها به‌خوبی آشکار کند.
برای مثال در نقشه‌ای که به کره هاینز شهرت داشته و در سال 1623 ترسیم شده،‌جهان از دیدگاه چینی‌ها نمایش داده شده‌است. در این نقشه که ویژه امپراطوران چین ترسیم شده و قدیمی‌ترین کره زمین چینی است که شناخته شده‌است، در ترسیم ابعاد حقیقی چین بزرگنمایی شده و این کشور در میان جهان قرار گرفته‌است.
با ارائه گوگل‌ارث در سال 2005،‌جهانی در مقابل دیدگان بشر قرار گرفت که در آن منطقه مورد نظر در مرکز قرار می‌گیرد،به این شکل برای اولین‌بار توانایی ترسیم نقشه در اختیار همه قرار گرفت و شیوه نمایاندن و دیدن جهان متحول شد. امروزه میلیارد‌ها تحقیق برپایه برنامه نقشه‌های گوگل انجام می‌گیرند و این برنامه به انسان‌ها در یافتن موقعیت خود در خیابان‌ها، شهرها و کشورها کمک می‌کند. گوگل مپ ادعا دارد که در تلاشی پایان‌ناپذیر برای ایجاد بی‌نقص‌ترین نقشه جهان است اما محققان دراین‌باره اطمینان ندارند.