سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انجمن محرمانه

حوثی ها کنترل پادگان های نظامی پایتخت یمن را به دست گرفتند

سرویس خارجی: منابع خبری با اعلام وقوع درگیری‌های شدید بین حوثی‌ها و نظامیان یمن، از پیشروی حوثی‌ها تا مناطق مرکز پایتخت و کنترل تعدادی از مراکز و پایگاه های نظامی از جمله چندین پادگان در صنعا خبر دادند. درجریان یکی از درگیری‌ها در صنعا، 15 نظامی یمنی کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند. در همین حال، برخی گزارش ها اعلام کردند در پی تشدید درگیری‌ها میان حوثی‌ها با نیروهای دولتی یمن و همچنین حزب «الاصلاح» در صنعا 70 تن کشته شدند.
حوثی‌ها همچنین با کنترل یک ایست بازرسی نظامی در صنعا به سمت دانشگاه «الایمان» پیشروی کردند. درپی این درگیری‌ها، شبکه اینترنت و تلفن همراه به طور کامل در این کشور قطع شد. برخی منابع خبری نیز گزارش دادند که در پی شلیک خمپاره به ساختمان رادیو و تلویزیون، پخش برنامه‌های شبکه تلویزیون دولتی یمن متوقف شده است. از طرفی مخالفان دولت قبل از برگزاری نماز جمعه دیروز در محکومیت دخالت‌های خارجی در امور داخلی کشورشان در صنعا تظاهرات کردند.
از سوی دیگر، شرکت‌های هواپیمایی خارجی پروازهای خود به فرودگاه صنعا را به حال تعلیق درآوردند. دید بان حقوق بشر هم با محکوم کردن کشتار معترضان درصنعا از رئیس جمهوری یمن خواست تا اقدامات فوری برای تضمین بازخواست عاملان آن انجام دهد. در همین حال عبدربه منصورهادی، رئیس جمهوری یمن نشستی فوق‌العاده را با کمیته نظامی و امنیتی یمن برگزار و درخصوص تشدید درگیری‌ها و اقدامات حوثی‌ها بحث و گفتگو کرد. در چنین شرایطی،خبرها حاکی است که حوثی ها با آتش بس در صنعا و اطراف آن بعد از سه روز درگیری خونبار موافقت کردند.به گفته یک منبع امنیتی، حوثی ها به «جمال بن عمر» فرستاده ویژه سازمان ملل یک ساعت فرصت مذاکره داده بودند که پیش از پایان این مهلت ، موافقت بر سر آتش بس بین دولت و معترضان حوثی حاصل شد.
*بحرین
دستگاه قضایی بحرین طی حکمی، 14تن از مخالفان رژیم آل‌خلیفه را به اتهام شرکت در تظاهرات و حمله به نیروهای پلیس به حبس ابد محکوم کرد. در همین حال، وزارت کشور بحرین، «مریم‌الخواجه» فعال این کشور را آزاد کرد اما وی اجازه سفر به خارج از کشور را ندارد. خبر دیگر حاکی است، سازمان بازجویی کیفری وابسته به وزارت کشور بحرین با ارسال نامه‌ به فروشگاه‌های تجاری، از صاحبان آنها خواست درباره فعالیت‌های سیاسی شهروندان جاسوسی کنند.